Konstrundan runt hörnet!

24.08.2022 kl. 09:00
Konstrundan är ett årligen återkommande evenemang som i år ordnas för 15 gången i Finland! Under veckoslutet 3–4 september öppnar ca 450 konstnärer, konsthantverkare och formgivare i hela landet dörrarna till sina arbetsrum.

Konstrundan 3-4.9.2022

I år arrangeras Konstrundan under första veckoslutet i september. Då håller deltagarna sina ateljéer öppna kl. 11-17. Deltagarna kan man bekanta sig närmare med på ateljee-sidan eller i Konstrundan-tidningen. Det lönar sig också att följa med Konstrundan på Facebook och Instagram, där vi bl.a. kontinuerligt publicerar olika collage med verk av deltagarna. Collagen ger en väldigt fin bild av bredden på det man kan se under Konstrundan.

Syftet med Konstrundan är att öka förståelsen för inhemsk samtidskonst, konsthantverk och formgivning. Konstrundan stöder deltagarna i deras yrkesutövande genom att erbjuda nya kundkontakter och nätverk. Det här känns särskilt angeläget i en tid där verksamheten påverkas av det allt mer omvälvande världsläget.

”Just nu är det viktigt med konst och möten mellan olika människor!” säger Martina Lindberg, projektledare för Konstrundan. ”Coronapandemin har lättat, men mörka moln skuggar ändå vardagen – konsten kan vara ett sätt att få annat att tänka på eller uttrycka sina tankar”.

Vinn upplevelser i Konstrundans lotteri

För att fira Konstrundans 15 verksamhetsår arrangeras det i år ett Konstlotteri där vi lottar ut åtta upplevelser av Konstrundans deltagare. Det är till exempel en workshop i bildkonst eller keramik, eller en fotosession. Lotteriet är gratis för besökarna och på varje besökspunkt får man fylla i en lott. Vinsterna presenteras på varje besökspunkt och på webben. Vinnarna dras och publiceras sedan på webbsidan i oktober.

Webinarium för aktörer på konst- och kulturfältet!

Under fredagen 2.9 ordnas också ett webinarium med temat Hur överleva som konstnär idag?  i samarbete med Stiftelsen för Nordiska Konstskolan och Novia. Det finns möjlighet att delta i webinariet också på plats i Jakobstad.

Konstens fredag

På Konstens fredag 2.9 lanserar Konstrundan igen en film med konstuppgifter, den här gången av konstnären Anna Semerdjiev. Uppgifterna är riktad till alla barn i lågstadieålder men alla barnasinnade kan såklart göra dem. Filmen produceras i år på svenska, finska och engelska.

För att också nå ut till äldre barn erbjuder vi möjlighet för skol- och studerandegrupper att besöka ateljéer på Konstens fredag. En hel del deltagare ställer upp. Inbjudan att boka gruppbesök har också skickats till föreningar, företag osv.

Listan över de deltagare som tar emot grupper fredagen den 2 september finns på vår hemsida. En grupp som är intresserad ska själv ta kontakt med konstnären och boka sitt besök.

Som nyhet kan vi i år presentera Konstrundan Bingo!

Gå in på www.konstrundan.fi/konstens_fredag och där hittar du vår bingoblankett. Det går att spela under besöken hos de olika deltagarna, vem är först med att få bingo?

Konstrundans regionkontakter 2022

För de olika regionerna har vi utsett varsin kontaktperson, som gärna svarar på eventuella frågor om årets arrangemang.

Projektledare

samt regionkontakt för Egentliga Finland, Satakunta, Birkaland och Mellersta Finland
Martina Lindberg, 044 9770 773, konstrundan.aboland@gmail.com

Sekreterare

Kymmenedalen, Södra Karelen & Östra Finlands län
Veronica Svenskberg, konstrundan.info@gmail.com

Regionkontakter:

Östra Nyland & Päijänne Tavastland
Leena Stolzmann, leena.stolzmann@gmail.com

Huvudstadsregionen
Ida Taavitsainen, konstrundan.helsingfors@gmail.com

Västra Nyland & Egentliga Tavastland
Jani A. Purhonen, konstrundan.vastranyland@gmail.com

Åland
Leila Cromwell-Morgan Lönnroth, konstrundan.aland@gmail.com

Österbotten
Nicole Hjelt, konstrundan.osterbotten@gmail.com

Uleåborgs län & Norra Finlands län
Ami Avellán, konstrundan.norrafinland@gmail.com

Åbolands hantverk rf / Taito Åboland är ansvarig arrangör för Konstrundan.

Konstrundan