Veckoslutet är dedikerat åt konst!

31.08.2023 kl. 20:39
Konstrundan är ett årligen återkommande evenemang som i år ordnas för 16 gången i Finland! Under veckoslutet 2–3 september 2023 öppnar ca 350 konstnärer, konsthantverkare och formgivare i hela landet, dörrarna till sina arbetsrum.

I år arrangeras Konstrundan under första veckoslutet i september. Då håller deltagarna sina ateljéer öppna kl. 11–17. Deltagarna kan man bekanta sig närmare med på Konstrundans webbplats. Följ även med Konstrundan på Facebook och Instagram, där vi bl.a. publicerar verk av deltagarna. Dessa ger en omfattande bild av bredden på det man kan se under Konstrundan.

På vår hemsida kan du utforska deltagarprofiler samt vår medföljande Konstrundan karta för att hitta fram till konst, var du än befinner dig i landet. Syftet med Konstrundan är att öka förståelsen för inhemsk samtidskonst, konsthantverk och formgivning genom att skapa möten mellan allmänheten och de kreativa aktörerna. Konstrundan stöder deltagarna i deras yrkesutövande genom att erbjuda nya kundkontakter och nätverk.

”Under veckoslutet har besökare en chans att inspireras av konstnärer, deras ateljéer och deras arbetsmetoder samt köpa unika verk direkt från skaparen själv. Konstnärer, å andra sidan, får visa upp sina verk, erbjuda workshops och få direktkontakt med besökare. Ett oersättligt mervärde för alla parter! Som nyinvigd projektledare är jag väldigt glad och tacksam för att vara del av att uppehålla och utveckla en så fin plattform som Konstrundan.” - Frida Gullichsen, projektledare

VINN FANTASTISKA KONSTVERK I KONSTRUNDANS LOTTERI

För att fira Konstrundans 16 verksamhetsår arrangeras det i år igen ett Konstlotteri där vi lottar ut åtta konstverk av Konstrundans deltagare. Det finns bl.a. målningar, smycken och keramik som pris.

Lotteriet är gratis för besökarna och på varje besökspunkt får man fylla i en lott. Vinsterna presenteras på varje besökspunkt och på webben. Vinnarna dras och publiceras sedan på alla våra kanaler i oktober.

KONSTENS FREDAG – KONST FÖR BARN OCH UNGA

Sedan år 2012 har Konstrundan ordnat olika verkstäder och program för barn och unga. Målet är att ge en positiv bild av de kreativa yrkena och inspirera barn till skapande verksamhet. Under Konstens fredag 1.9. lanserar Konstrundan igen en film med en konstuppgift, den här gången
av konstnären Majbritt ”Maikku” Huovila. Uppgiften är riktad till alla barn i lågstadieålder men alla barnasinnade kan såklart göra dem. Filmen produceras i år av Filmbutik på svenska, finska och engelska.

För att också nå ut till äldre barn erbjuder vi möjlighet för skol- och studerandegrupper att besöka ateljéer på Konstens fredag. Närmare 150 konstnärer runtom i landet tar emot gruppbesök iår! Inbjudan att boka gruppbesök har också skickats till föreningar och företag.

Listan över de deltagare som tar emot grupper fredagen den 1 september finns på vår hemsida. En
grupp som är intresserad kan själv ta kontakt med konstnären och boka sitt besök.

Vi har även i år igen Konstrundan Bingot för barn! Gå in på vår hemsida och där hittar du vår bingoblankett. Det går att spela under besöken hos de olika deltagarna, vem är först med att få bingo?

NY PROJEKTLEDARE

Martina Lindberg har fungerat som Konstrundans projektledare från 2019 till 2023. Nu i augusti har Martina räckt över facklan till Frida Gullichsen som nu tillträtt som ny projektledare. Under Martinas ledning har Konstrundan utvecklats på flera olika plan.

I Frida får Konstrundan en entusiastisk och kunnig projektledare. ”Sedan början av år 2023 har jag jobbat som regionkontakt för huvudstadsregionen”, berättar Frida, ”så jag har en god bild av Konstrundan som projekt och jag är inspirerad att vara med och utveckla denna fantastiska plattform”. Frida är utbildad medianom och har studerat visuell kommunikation och konstkuratering i Frankrike och Finland. Hon har de senaste åren jobbat som kulturproducent i konstrelaterade projekt; bl.a. som evenemangsarrangör, konstkurator samt radio show host och har därmed jobbat med konstnärer i flera olika format.

Konstrundan