En man står bakom ett bord och knyter ett stort nät. Tarmo Thorström Konstrundan 2024

Satakunta: Tarmo Thorström

15.07.2024 kl. 22:24
Att bli konstnär var ett slags uppvaknande för Tarmo Thorström. Det började med att han upptäckte en teknik, knyppling, som var intressant i sig men det var inte slutprodukten. Senare insåg han att det här var det medium som han kunde uttrycka sig genom. Han hittade en kanal för att tala som inte var verbal och det var så det tog fart. 

Tarmo är inte begränsad till en enda teknik. Hans huvudteknik är dock knyppling och han gör en mängd olika spetsarbeten. Han gör även ljuskonst, installationer, målar och skulpterar. Men någon konstnärsutbildning har han inte. 

Thorström är inte bunden till ekonomisk vinning med sin konst. Han kan skapa konst med verklig frihet eftersom han också har ett dag jobb som lärarutbildare, där han undervisar blivande lärare i hantverk. 

Tarmo upplever inte några försäljningsmöjligheter. "Jag tror att även inom textilkonsten, som har sin egen konsumentbas, är knypplingstekniken en så konstig fågel att det inte finns någon riktig marknad för den", säger Tarmo. 

På egna villkor

Hans verk visas inte på gallerier. Han har nog däremot deltagit i utställningar på några enstaka konstmuseer. Tarmo kommenterar att han är så okänd och vet därför inte hur han ska marknadsföra sig, vilket gör det svårt för honom att till exempel få kunder. "Om en kurator av någon anledning inte tycker att jag skulle vara lämplig för en utställning tror jag inte att det skulle förändras heller", säger Tarmo. I praktiken är det ju inte försäljningen som är det viktigaste med hans konstnärliga arbete, och det behöver det inte vara heller. "Jag kan lyckligtvis fokusera på att helt och hållet göra det på mina egna villkor eftersom det inte påverkar vad jag gör, om någon vill ha min konst eller inte. Det är en enorm frihet i mitt konstnärliga arbete." 

Tarmo deltar i evenemang som Konstrundan eftersom det uppstår oväntade möten med besökare. Hans tillfälliga ateljé finns i Raumomuseets gårdsbyggnad, men i år deltar han med sin utställning för Konstrundan i sitt hem.  

Utmaningen för Tarmos arbete just nu är resurser och att inte ha ett tillräckligt stort arbetsutrymme. Innan han fick barn har han haft olika arbetsutrymmen, till exempel i ett garage, en kyrka, en presshall i stadsträdgården och så vidare. För många år sedan arbetade han i en kyrka i S:t Petersburg där han gjorde ett 4 x 11 meter stort rep-verk med samma knypplingsteknik som används för att göra traditionella spetsar. Verket tog många år att göra och upplevelsen i S:t Petersburgs kyrka var en fascinerande tid för Tarmo. Verket är nu offentligt i Raumo. 
 

Nicole Hjelt